Finançament
per a uns nous objectius polítics i respostes per a les necessitats
de la nostra comunitat autònoma.
Aquests són
els dos trets que caracteritzen el projecte de pressuposts
que ha lliurat enguany el Govern de les Illes Balears a aquest
Parlament.
Senyores i senyors
diputats,
La Conselleria
d'Hisenda presentava ara fa un any a aquesta Cambra uns pressuposts
de transició, uns pressuposts que nosaltres mateixos
vàrem qualificar com de trànsit cap al model
que el Pacte de Progrés vol desenvolupar per a les
Balears del nou mil·lenni.
Reconeixíem
llavors amb tota franquesa que no eren uns comptes que satisfessin
en gran mesura les nostres expectatives, atès el reduït
marge temporal que tengué el Govern per a la seva elaboració
i l'alt grau de despesa compromesa amb anterioritat a l'inici
de la present legislatura.
I amb la mateixa
franquesa, enguany volem expressar la nostra satisfacció
per les diferències i els avanços que suposa
el Projecte de llei que ara debatem.
Un Projecte de
llei que ve marcat ---en una primera instància--- pel
signe del canvi, un canvi en les línies d'actuació
que s'han finançat a càrrec dels pressuposts
de la comunitat autònoma les passades legislatures
i que eren fruit d'uns objectius polítics que el Govern
actual ha modificat, configurant un nou model de desenvolupament
per a les Balears renovat, diferent, innovador i amb finalitats
molt clares i definides.
Partint d'aquesta
base, hem aplicat per primera vegada en la història
d'aquesta comunitat autònoma una nova tècnica
pressupostària que ha fet possible l'elaboració
d'uns comptes públics per a l'any 2001 que es caracteritzen
---en segon terme--- per la concreció del finançament
d'iniciatives mai fins ara duites a terme a les nostres Illes
i que comencen a donar resposta a unes necessitats mai fins
ara satisfetes, a uns problemes mai fins ara abordats i a
unes mancances mai fins ara compensades.
Així, com
ja va anunciar el president Antich durant el debat de l’estat
de l’Autonomia, les prioritats d'aquest pressupost ---que
arriben als 950 milions i mig d´euros--- giren entorn de la
necessitat de
- mantenir la nostra qualitat
de vida a partir de la millora de les infraestructures
i serveis de què disposen les nostres illes,
- i situar la nostra comunitat
en les condicions més favorables per fer front
al desenvolupament de la societat del coneixement.
El nostre punt
de partida, però, és un dèficit important
en algunes matèries que calia analitzar i avaluar per
després fer un pressupost realista i coherent amb els
problemes de la nostra societat.
Ja en aquesta primera
tasca ---l'estudi del marc conjuntural des del qual cal interpretar
l´elaboració del pressupost per a l’any 2001--- hem
introduït una novetat important que ha contribuït
a ampliar el coneixement que tenim de la realitat que analitza
la memòria econòmicofinancera que acompanya
la documentació presentada amb el Projecte de llei
que avui debatem.
Tradicionalment,
en aquest capítol, sempre partíem d'una reflexió
sobre l'evolució del nostre producte interior brut,
que actualment continua instal·lada en una fase expansiva,
però amb taxes menors que les dels darrers anys. Tot
i això, aquesta anàlisi és molt positiva,
ja que el PIB per càpita balear és superior
en un 50 per cent a la mitjana nacional i en un 20 per cent
a l´europea.
Però enguany
---atesa la creixent preocupació mundial per l'avaluació
de la correlació real entre creixement econòmic,
desenvolupament i benestar--- hem volgut perfeccionar el nostre
coneixement de la conjuntura amb la superació de l'estudi
dels indicadors tradicionals i habituals, que ja es comencen
a veure ultrapassats per les actuals circumstàncies.
Si bé la
comptabilitat del PIB ha aconseguit reflectir amb èxit
la relació amb el creixement econòmic, s’accepta
ja des de fa anys la limitació d’aquesta visió
com a expressió del desenvolupament i es mostra necessari
completar aquesta mesura amb unes altres que abastin l’ampli
espectre de l’àmbit social i el benestar individual.
Entre els distints
intents de mesurar la realitat social amb la finalitat de
mostrar l’estat del benestar de les persones, s’ha de destacar
la preocupació manifestada per l’Organització
de les Nacions Unides per elaborar una mesura del desenvolupament
efectiu en substitució de les tradicionals mesures
del PIB: l’índex de desenvolupament humà.
Un índex
que suposa l’anàlisi de noves variables per mesurar
la conjuntura econòmica i completar l’estudi de l’evolució
del PIB, que pondera el tradicional examen del nivell de generació
de riquesa posant-lo en relació amb el benestar econòmic
dels habitants d'un territori, de manera que calcula la seva
qualitat de vida i relaciona paràmetres com el producte
interior brut per càpita amb altres dades relatives
al nivell educatiu, el poder adquisitiu, l'esperança
de vida, les causes de la mortalitat, les taxes d'ocupació,
el grau d'accés de la població als beneficis
del desenvolupament tecnològic, a les prestacions sanitàries,
etcètera.
Bé, idò,
nosaltres enguany hem volgut fer un exercici de realisme i
aplicar aquesta metodologia de càlcul de l'Índex
de Desenvolupament Humà de l'ONU a les diferents comunitats
autònomes espanyoles per comprovar en quin lloc deixa
les Balears.
És un estudi
d'àmplies conclusions que la Conselleria d'Hisenda
presentarà en detall pròximament i que actualitzarem
cada any per completar la informació sobre l'evolució
del nostre benestar econòmic, però ja podem
avançar com queda situada la nostra comunitat autònoma.
Mentre que en termes
de renda per càpita les Balears són al capdavant
de totes les regions espanyoles, quan s'analitza el trasllat
d'aquest potencial econòmic al benestar de la població,
les nostres illes perden cinc llocs en la classificació
i passen a ser la sexta comunitat autònoma quant al
grau de desenvolupament humà.
No faríem
un mal balanç si consideràssim les onze comunitats
que queden per darrere de les Balears, però aquesta
dificultat que mostra la nostra economia per traduir tota
la seva positiva evolució en benestar social sí
que ens ha de fer reflexionar, sobretot davant el procés
de configuració de l’anomenada nova economia.
Així, idò,
en aquest entorn i davant aquesta realitat, pensam que és
evident que el nostre model de desenvolupament ha d'experimentar
uns determinats canvis, necessaris i imprescindibles per garantir
la nostra futura competitivitat en un escenari actualment
molt dinàmic i cada vegada més global.
I és justament
aquest objectiu el que rau en la definició de les línies
d'actuació política que han marcat la pauta
de la confecció d'aquest projecte de pressuposts per
a l'any 2001, que és el resultat de la reordenació
dels comptes que ha suposat la confecció d’un pressupost
de base zero.
Tal i com vàrem
anunciar al principi de la legislatura, hem elaborat enguany
un projecte de llei amb una filosofia renovada, fruit d’haver
aplicat una tècnica pressupostària diferent
que, a més, anirem desenvolupant de forma creixent
durant tota la legislatura.
Com tots vostès
saben, a diferència del pressupost per programes ---que
parteix de la continuïtat d’aquests mateixos programes---,
el pressupost de base zero no suposa la permanència
dels objectius, sinó que tots han d´analitzar-se prèviament
i prioritzar-se una altra vegada, de manera que al final alguns
queden substituïts per uns altres.
Amb això,
mentre en el primer cas només es retoquen, modifiquen
i actualitzen els programes ja existents, en el segon la confecció
del pressupost suposa una tasca més laboriosa, però
que a la vegada té un caire didàctic que obliga
a una profitosa anàlisi i a una reflexió molt
avantatjosa.
Lògicament,
com a tota innovació, el canvi suposa un major esforç
i el resultat marca importants diferències respecte
del resultat d'anys anteriors, però ---també
com totes les innovacions--- el benefici de fer l'esforç
d'aplicar la millora al final sempre suposa un avanç.
En concret, els
canvis experimentats pel pressupost d'enguany parteixen de
l'aplicació d'una tècnica que està adreçada
a combatre l’instrumentalització de la despesa pública
característica del pressupost financer tradicional.
D'origen nord-americà,
la confecció d'un pressupost de base zero va ser posada
en pràctica a Espanya per primera vegada l´any 1980
per avaluar la eficàcia i eficiència en la gestió
dels programes i es va tornar aplicar en els pressuposts de
l´Estat de 1996 i 1997.
En el nostre cas,
pensàvem que les particulars circumstàncies
de la nostra comunitat autònoma, governada durant tants
d´anys pel mateix partit, ens obligava a fer un important
esforç de reordenació de l'assignació
de recursos i replantejament de la trajectòria històrica
de tota la despesa per evitar la inèrcia.
Amb aquesta feina,
enguany hem aconseguit tenir el màxim d’informació
sobre les alternatives presentades per als programes de despesa,
de forma que hem pogut millorar la presa de decisions.
Per exemple, en
el cas d´educació, els costs estaven inclosos en una
mateixa partida, sense distinció del tipus de centres
educatius ni dels cicles d´ensenyament. Amb l´elaboració
del pressupost de base zero, hem aconseguit avaluar el cost
de funcionament de les escoles públiques i de les concertades,
a més de conèixer la despesa pròpia de
l´educació infantil, primària i secundària.
Com a resultat, tota aquesta informació, que és
molt valuosa, permet implantar polítiques de millora
de la gestió i aprofitament dels recursos.
També com
a innovació i gràcies a la flexibilitat del
nou sistema economicofinancer, s'han utilitzat per primera
vegada classificacions alfanumèriques que han permès
simplificar l'estructura i eliminar el nivell del subprograma,
cosa que possibilitarà l'exercici d'un compliment més
estricte de la Llei general pressupostària i de la
Llei de finances respecte de l'obligació que el pressupost
de la comunitat autònoma s'adeqüi a la normativa
general del sector públic per facilitar-ne la consolidació.
Amb aquest canvi,
assumim el mateix sistema que utilitza l'Estat i comunitats
autònomes com Madrid, Catalunya o València,
amb l'objectiu de potenciar la simplificació en la
interpretació del pressupost des d'una visió
més global i, per tant, més transparent.
Però es
que, a més, el Projecte de llei presenta una sèrie
de novetats també adreçades a fomentar una gestió
pressupostària més clara, com ara la necessitat
de quantificar l'import màxim dels expedients de subvencions
en el moment de la seva convocatòria o l'obligatorietat
de fer un seguiment més estricte dels romanents de
tresoreria.
D’aquesta manera,
avui presentam uns comptes més rigorosos que enguany
sí suposen una ruptura respecte de l’anterior etapa
de govern i aprofiten al màxim els recursos financers
per al desenvolupament de les línies polítiques
que diferencien la nostra acció de govern de la de
l’anterior Executiu, prioritzant les actuacions dirigides
a millorar el benestar col·lectiu de la nostra societat.
Exposats, idò,
els nous paràmetres que ha aplicat el govern per conèixer
el grau de benestar econòmic i els canvis practicats
en el procés de confecció del pressupost, passem
a analitzar els resultats d'aquesta nova metodologia, que
s'ha posat al servei del finançament de les que entenem
que són prioritats fonamentals per donar resposta a
les necessitats de la nostra comunitat:
- en primer lloc, el foment
de la innovació per accedir a la societat del coneixement;
- en segona instància,
la millora de les infraestructures;
- i, en tercer terme, la potenciació
de les polítiques de caire social.
Senyores i senyors
diputats,
Totes les societats
desenvolupades actuals viuen en l´era del coneixement, de
la informació i de la comunicació. Però
no totes han implementat ressorts socials, instruments polítics
i materials, recursos i sistemes capaços d'incentivar
i facilitar els processos relacionats amb el coneixement.
Ara per ara, el
coneixement no és només font de desenvolupament
intel·lectual i cultural, sinó que podria convertir-se
també en la primera font de riquesa individual i col·lectiva.
Perquè ara més que mai, una població
culta, oberta, instruïda i tècnicament actualitzada
és la base del progrés.
En l'era del coneixement,
la innovació i l'aposta per les noves tecnologies constitueix
ara per ara una de les necessitats fonamentals de totes les
regions europees i suposa per a un territori insular com el
nostre una qüestió estratègica de futur
pel que fa a les possibilitats que ofereix aquest camp quant
a la superació dels desavantatges estructurals, la
discontinuïtat territorial i la barrera marítima
que implica la condició pluriillenca.
Davant aquest repte,
el Govern va fixar aquesta matèria com a prioritària,
a la vegada que es partia d'un nivell molt baix d'assignació
de recursos en passats exercicis. Per això, la confecció
del pressupost de base zero té com a resultat l'increment
més destacat en aquest àmbit, provant la nostra
voluntat de donar una decidida resposta a la necessitat que
té aquesta comunitat d'impulsar la innovació
i el desenvolupament de la tecnologia.
Així, amb
un augment d'un 40 per cent, la dotació econòmica
d'aquesta política de despesa preveu iniciatives mai
fins ara desenvolupades, com és la posada en marxa
d'un pla per a la formació de personal investigador,
el manteniment i implementació d’infraestructura i
el foment de la recerca i del desenvolupament tecnològic,
un camp en el qual teníem un gran dèficit i
que ens situava com la darrera regió espanyola en aquesta
matèria.
Senyores i senyors
diputats,
El 14 per cent
de la nostra població té accés a internet
i som la quarta comunitat que més usa la xarxa. Per
tant, és clara la necessitat de promoure iniciatives
en l'àmbit de la societat de la informació amb
rapidesa.
I és en
resposta a aquesta demanda que el Govern fa una inversió
important per a la implantació de l'administració
digital, que suposarà la progressiva desburocratització
de la prestació de serveis i, en conseqüència,
una major transparència.
És aquesta
una aposta per a la qual tenim una previsió pressupostària
global, que afecta tots els departaments i sectors.
A més del
pla d'innovació que s´estructurarà a través
de 10 accions pilot a sectors estratègics, el portal
de serveis per al ciutadà i el projecte per a la finestreta
única;
- Educació preveu la
informatització de les escoles i la creació
de continguts pedagògics per als mitjans electrònics;
- Economia disposarà
de recursos per a la liberalització de les tramitacions
administratives d'Indústria;
- i Turisme té pressupostada
la promoció i comercialització del producte
turístic balear a través d'internet;
- mentre que Hisenda té
dotació econòmica per a millora de la gestió
financera a través de la utilització dels
suports magnètics, a més de tornar a preveure
la possibilitat que els contribuents de les Illes formalitzin
les seves declaracions de la renda en temps real i que
puguin pagar altres tributs a través d’internet.
Però una
part important d’aquesta voluntat de fer front amb la suficient
preparació a les possibilitats que planteja la incipient
societat del coneixement, també rau en l'educació
i la formació, que són àmbits estratègics
per avançar i que s'han de planificar atenent a l’important
creixement de la nostra població.
Així, la
Conselleria d’Educació i Cultura compta un any més
amb el pressupost més elevat del Govern, amb una previsió
- de continuar amb el finançament
d'actuacions ja iniciades en anys anteriors ---com ara
la gratuïtat de l'educació de nins de 3 a
6 anys o la potenciació de l’ensenyament universitari---,
- i també d'incorporar
noves iniciatives de millora, per exemple amb l'entrada
en funcionament de l'Institut d'Avaluació i Qualitat
Educativa o l'increment de la dotació i cobertura
del sistema de beques, que era un compromís nostre
que anam complint any rera any.
També amb
la vista posada en el futur i amb l'objectiu de garantir el
manteniment del nostre nivell de qualitat de vida, hem prioritzat
---en segon terme--- la necessitat de millorar i adequar les
nostres infraestructures.
Vivim en una comunitat
amb uns alts nivells de generació de riquesa, però
que no disposa d'infraestructures modernes. La saturació
que pateixen incomoda els nostres ciutadans i, per tant, també
ens incomoda a nosaltres com a governants.
Per tant, enguany
feim un esforç inversor per donar resposta a aquestes
mancances amb projectes de creació d'infraestructures
de tot tipus ---viàries, ferroviàries, portuàries,
energètiques, hidràuliques, etcètera---,
que, segons el nostre criteri, han de ser modernes i còmodes,
però també plantejades a la nostra escala i
blanes pel que fa al seu impacte sobre el territori.
En aquest sentit,
amb la confecció del pressupost de base zero, hem aconseguit
incrementar en més d'un 12 per cent les polítiques
de despesa d'Energia i Medi Ambient, mentre que les línies
d'actuació en Transports i Infraestructures augmenten
gairebé un 11 per cent.
Amb una previsió
de despesa de més de 6.500 milions de pessetes en carreteres,
cal destacar la partida destinada a la construcció
de noves vies, que permetrà, entre altres coses,
- la realització d’actuacions
a la comunicació amb la Universitat,
- la millora de la intersecció
de Santa Ponça,
- la carretera de sa Pobla-Alcúdia,
- així com la redacció
del projecte i inici de les obres del desdoblament de
la carretera de Manacor, en el tram de Son Ferriol a Montuïri.
Així mateix,
s’ha de ressenyar l’aposta del Govern pel transport públic,
que ha duplicat per segon any consecutiu les subvencions en
les línies regulars, a més d'haver incrementat
la partida destinada a les ajudes per renovació de
la flota.
Respecte de les
actuacions dels Serveis Ferroviaris de Mallorca, es preveu
potenciar i millorar l’actual prestació de servei amb
una dotació econòmica superior a la d’enguany
en un 43 per cent.
En concepte de
noves inversions, hi ha gairebé 7.000 milions, que
suposen un 92 per cent més que l’any passat, i inclouen
actuacions per a les línies sa Pobla-Alcúdia,
Palma-aeroport, Palma-Universitat, a més d´estudis
per a les eventuals connexions Artà-Cala Ratjada i
Calvià-Palma-Llucmajor.
Amb aquests forts
increments, crec que el Govern demostra la seva ferma aposta
pel transport públic ferroviari i comença a
donar resposta al dèficit registrat en aquest àmbit.
Un altre camp en
què la nostra comunitat mostra problemes és
el de l'habitatge. Durant el tercer trimestre d'enguany, la
nostra comunitat va ser la tercera autonomia on el preu mitjà
de l'habitatge lliure va créixer més. Considerant
que l'accés a l'habitatge és un dret, no podem
en cap cas obviar les dificultats que ara mateix planteja
aquesta qüestió.
Per això,
hem incidit amb el pressuposts d'enguany en els programes
de renovació urbana i infraestructures bàsiques
a barris degradats, i en el foment de la rehabilitació
i la promoció del parc d'habitatges socials, tot completant
aquesta actuació inversora amb un projecte de lloguers,
tant per a immigrants com per a joves i altres col·lectius
en situació de dificultat.
Concretament, les
inversions de l’Institut Balear de l’Habitatge s’han augmentat
en més d’un 25 per cent, mentre que els programes de
rehabilitació s’incrementen en un 40 per cent.
D'altra banda,
els problemes de proveïment d'energia i aigua que patim
també comencen a trobar resposta amb els pressuposts
per a l'any 2001. En aquests capítols, sabem que només
des de la planificació a llarg termini aconseguirem
gestionar l'escassesa i per això multiplicam per 6
els recursos financers destinats al Pla energètic ---el
primer pla energètic de les Illes Balears---, a més
d'incrementar també considerablement el programa de
foment d'ús d'energies renovables i d'estalvi.
Quant a les infraestructures
hidràuliques, tampoc no apareixen deslligades de la
potenciació de la gestió de la demanda, que
augmenta el seu pressupost més del doble a causa de
l'estat de degradació dels recursos hídrics
renovables, agreujat per la sequera.
Però, davant
la confecció d'aquest projecte de llei, encara ens
hem trobat amb més necessitats pel que fa al dèficit
d'infraestructures. Així, hem volgut també fer
una aposta important per la millora de la xarxa d'instal·lacions
educatives i sanitàries, els equipaments comercials
o industrials, i les estructures agràries.
En el capítol
de construcció, ampliació i millora de centres
escolars, cal destacar que es dedicaran 3.900 milions a activitat
inversora, mentre que es realitzaran obres per valor de 4.500
milions mitjançant convenis amb els ajuntaments i s'impulsarà
el nou multiaulari del campus universitari i un edifici multidepartamental.
Per la seva banda
i a més dels 250 milions per a l’hospital d’Inca, la
xarxa de centres sanitaris i de salut tendrà un finançament
de 400 milions, gairebé la mateixa quantitat que es
destinarà a la millora de l'estructura agrària,
concretament a camins rurals, electrificació i foment
de les infraestructures per al reg amb aigües depurades.
Hi ha també
uns 400 milions per a obres d'equipaments comercials municipals
i línies de suport per a l’impuls del centre tecnològic
de la fusta a Manacor i la creació del centre del calçat
a Inca, juntament amb la previsió per a la dotació
de sòl industrial assequible i el foment del trasllat
de les empreses a polígons per descongestionar d'activitats
molestes l'interior de les poblacions.
Veim, en definitiva,
com plantejam enguany una actuació decidida en tots
els àmbits per aconseguir la necessària modernització
d’infraestructures de tots tipus, que s'han de posar a l'altura
de les expectatives dels nostres ciutadans, tot respectant
l'entorn.
Lògicament,
qualsevol actuació en aquest àmbit ha de partir
de la consideració que el territori i el medi ambient
són els nostres principals recursos econòmics,
motiu pel qual ---per cert--- s'ha triplicat per al 2001 el
pressupost de gestió de la xarxa d'espais naturals.
Finalment i com
a tercer objectiu global de l'elaboració del pressupost
de base zero, trobam la necessitat de fer front a les mancances
de la nostra comunitat que potser més mal ens fan pel
component humà que tenen: les socials.
També en
aquest cas, és paradoxal l'aparent opulència
econòmica que mostren les Balears i els greus problemes
que registren les Illes quant a prosperitat social.
Per això,
amb la tasca de reordenament dels comptes de la comunitat
autònoma, hem incrementat en més d'un 25 per
cent el finançament per a benestar social i atenció
ciutadana, al mateix temps que també augmentam els
recursos per a sanitat en més d'un 15 per cent.
Lògicament,
hem hagut de fer d'aquest darrer àmbit una prioritat
a la qual donar urgent resposta, ja que vivim a la comunitat
autònoma amb menys despesa sanitària per habitant
i que afrontam problemes greus d'incidència màxima
al capdavant de la resta de regions espanyoles, com és
el cas de les drogues.
I per fer front
d'una manera decidida d'una vegada per totes a aquesta qüestió,
el pressupost per al pla de drogues s'incrementa un 78 per
cent, de la mateixa manera que per primera vegada es consigna
una dotació per a la implantació de la reforma
de la salut mental, un altre dels grans dèficits de
la nostra comunitat.
La millora de l’atenció
domiciliària i urgent o la posada en marxa d'un programa
de prevenció en famílies en situació
de risc són actuacions que troben finançament
en el nostre pressupost, un pressupost que s'ha supeditat
a les necessitats que marca la més recent evolució
de la nostra societat amb
- les iniciatives per als immigrants,
- les línies de suport
als joves rebutjats pels sistemes educatiu i laboral,
- o els recursos dedicats a
combatre la violència de gènere.
També en
concordància amb les mancances socials de les Illes,
el pla de prestacions socials bàsiques s'incrementa
en 165 milions, es duplica el pressupost dedicat a la renda
mínima d'inserció i es crea una altra ajuda
que és innovadora a l'Estat espanyol: les borses d'ajuda
a dones separades o divorciades amb impagament de pensions.
Tot un seguit de
noves actuacions ---senyores i senyors diputats--- fruit de
la definició d'un eficaç model de política
social, un model radicalment distint del que s'havia desenvolupat
fins ara, que només responia a qüestions puntuals
i conjunturals.
Un model de política
social, el nostre, adreçat a canviar les dinàmiques
que gairebé ja s'havien instal·lat com a definitives
a les nostres Illes i que ara troben un fre amb aquest pressupost
per al 2001, que també sap ésser solidari amb
els països menys desenvolupats del món, el més
solidari en realitat de tota la història de les Balears.
I més finançament
també per a una nova línia d'actuació
del Govern, la del foment de la seguretat. Un nou concepte
de seguretat que globalment comprèn totes les actuacions
de la vida quotidiana.
- Seguretat com la que facilitarà
el nou pla de vigilància a les platges o l’augment
de la despesa en prevenció i extinció d’incendis.
- Seguretat per al consumidor
amb l'increment pressupostari en farmacovigilància
i protecció de la salut a través del control
d'aigües, aliments, begudes i escorxadors.
- Seguretat per a l'augment
de finançament dedicat a mesurar la contaminació
atmosfèrica i la qualitat de l'aire, juntament
amb l'actualització de sancions per a indústries
emissores que incorpora la llei d'acompanyament d'enguany.
- Seguretat a partir de la protecció
i defensa dels nostres habitants mitjançant la
creació d'una xarxa d'oficines d'atenció
i informació al ciutadà.
- Seguretat per al contribuent
gràcies als recursos destinats al pla de millora
de l'administració tributària de la comunitat
autònoma, que formula moltes mesures per fomentar
la qualitat dels serveis i facilitar el compliment voluntari
de les obligacions.
- Seguretat en el lloc de treball,
un compromís d'aquest govern i una clara aposta
d'aquest pressupost pel que fa als programes de salut
laboral, el finançament dels quals s'ha multiplicat
per 15 en els dos darrers anys.
Entenem que, en
aquest camp, el laboral, el Projecte de llei que ara defensam
també considera que tenim un mercat de treball dinàmic,
però amb greus dèficits estructurals ---salaris
inferiors a la mitjana, una forta eventualitat, dificultats
d’accés de les dones al mercat laboral, un nivell de
sinistralitat molt alt, etcètera--- i que, en conseqüència,
sap orientar les polítiques de despesa cap al redreçament
d'aquesta situació.
L'increment d'un
30 per cent en el foment de l'ocupació per als segment
amb més dificultats per incorporar-se a la feina, les
iniciatives relacionades amb l'economia social ---amb un finançament
que es duplica--- i l'esforç en matèria formativa,
a més de l'impuls al Servei d’Ocupació amb la
creació per primera vegada d’una secció pressupostària
pròpia, mostren la sensibilitat d'aquest govern envers
les disfuncions del nostre mercat laboral.
De la mateixa manera,
també la nostra economia registra una evolució
positiva no mancada de problemes estructurals als quals volem
fer front amb el finançament de línies d'actuació
- que contribuesquin a qualificar
la base productiva i a fomentar el creixement, tot respectant
el medi,
- que contribuesquin a fer un
trànsit de la política de malbaratament
a una altra de qualificació de l'oferta a partir
de la conservació, valorització i rehabilitació
dels recursos.
El nostre turisme
afronta la competència de noves destinacions mediterrànies
i la concentració dels majoristes de viatges.
Som conscients
d'aquesta circumstància i de les necessitats del sector
i, en conseqüència, la nostra proposta pressupostària
per a l'any que ve aposta
- per la promoció de
nous esdeveniments que trenquin l'estacionalitat,
- i pel foment de la creació
de marques pròpies que agrupin diferents empreses
i que es puguin comercialitzar conjuntament en uns mercats
cada vegada més globals.
El comerç
i la indústria balear experimenten també el
procés d'adaptació als efectes de la globalització,
la liberalització i la transformació de l'economia
mundial.
Som conscients
dels problemes que suposen per als nostres empresaris tots
aquests canvis i dels reptes que ara mateix assumeixen i,
per això, el nostre Projecte de llei de pressuposts
per al 2001 preveu el replantejament per primera vegada de
les vies de subvencions, creant línies específiques
per als sectors agroalimentari, de la bijuteria, del calçat,
de les noves tecnologies, de la moda i la confecció.
A més, finança noves eines per a la comercialització,
com són les ambaixades comercials.
El sector primari
de les Illes viu moments difícils i registra la menor
renda agrària per càpita d’Espanya.
Som conscients
del valor que aquesta activitat productiva té per a
la nostra comunitat autònoma i de la urgent necessitat
que tenen els nostres pagesos.
En resposta a aquestes
dificultats, el pressupost que hem elaborat enguany preveu
8.500 milions de pessetes per revitalitzar el sector primari,
amb un increment respecte d’enguany de més d’un 13
per cent.
Tot i l'especificitat
de cada un dels àmbits del nostre teixit productiu
i la diferent situació que afronten, pensam que hi
ha una aposta que ha de ser clara en tots els sectors: la
qualitat. És per això que, en aquests pressuposts,
trobam per primera vegada finançament per a iniciatives
com
- la posada en marxa de l'Institut
Balear de la Qualitat Turística,
- la creació de marques
de qualitat per als productes agroalimentaris i en especial
per a l'agricultura ecològica integrada,
- i el desenvolupament de diverses
actuacions adreçades al foment d'aquest valor entre
les indústries, empreses i comerços de les
Balears.
Qualitat també
a la prestació de serveis públics amb el pressupost
per a la segona fase del pla de qualitat per a la nostra administració
financera i per al foment d’una qualitat a la funció
pública basada en l'estratègia del client i
l'optimització de l'ús de les noves tecnologies,
amb els empleats públics com a protagonistes.
Es tracta d'orientar
tota l'activitat del Govern cap a l'excel·lència, amb
l'objectiu que l'Administració sigui capaç de
respondre a les demandes que plantegen els ciutadans en un
temps raonable, amb procediments ordenats i amb garanties,
que permetin als nostres clients, als ciutadans, mantenir
una relació igualitària amb les seves institucions.
Volem impulsar
així la modernització de les administracions
públiques a les nostres illes, sense oblidar cap institució,
donant suport a les corporacions locals perquè puguin
desenvolupar al màxim la seva capacitat de gestió.
És en aquest
sentit que, des de l'inici d'aquesta legislatura, és
objectiu del Govern la millora del seu finançament,
de manera que el pressupost de cooperació amb els ajuntaments
i els consells insulars s'ha duplicat en el període
1999-2001.
Finalment, voldria
concloure aquest extens detall de les fites més destacades
del pressupost de despeses amb una consideració sobre
els criteris que hem aplicat en l'assignació de recursos.
Pensam que enguany
hem posat l’estructuració dels comptes públics
al servei de la resolució dels problemes de la nostra
societat, fent prevaler la tècnica pressupostària
enfront de l'estètica pressupostària.
Com ja vàrem
dir l’any passat, volem gestionar amb eficiència i
no només amb eficàcia. Volem uns comptes sanejats,
però no només això. Volem uns comptes
sanejats que no tudin doblers en qüestions que no serveixin
per finançar respostes a les necessitats reals dels
nostres ciutadans i que, a la vegada, no deixin sense finançament
cap iniciativa clau per a la consecució de la necessària
cohesió social.
També diguerem
l'any passat que no aplicaríem l’ortodòxia neoliberal
que considera les despeses de personal i corrent intrínsecament
dolentes, quan aquestes despeses fonamenten la prestació
de serveis tan importants com l´educatiu o el sanitari. No
creim tampoc en l’ortodòxia neoliberal que demonitza
l´endeutament, ja que és una eina que fins ara s’ha
mostrat imprescindible i útil perquè les administracions
públiques assolissin objectius difícilment assumibles
d’una altra manera. No creim tampoc en l’ortodòxia
pressupostària que persegueix un creixement il·limitat
de la inversió, quan les inversions es fan per a unes
necessitats concretes d’un moment puntual, però no
amb l’objectiu de mantenir i fins i tot augmentar el seu volum
any rere any sense plantejar-se la seva funció, la
seva utilitat a llarg termini i la sostenibilitat del seu
manteniment.
L’esmena a la totalitat
del Projecte de llei que motiva aquest debat se sustenta,
en part, en una valoració sobre la distribució
del pressupost de despeses per capítols, que ---ho
vull dir molt clarament i sense cap tipus de problema--- no
ha marcat la pauta principal per a la confecció d’aquest
pressupost.
En aquest sentit,
hem de dir que la distribució del pressupost de despeses
per capítols és ni més ni manco que la
que surt de les necessitats que generen les línies
d’actuació que donen resposta als problemes i mancances
de la nostra societat.
Així, les
despeses de personal experimenten una variació positiva
de 0,07 punts per sobre de l’increment general del conjunt
del pressupost i en termes de pes relatiu sobre el total suposen
0,02 punts més que enguany.
Les despeses de
funcionament registren un creixement 3,5 punts per sota del
creixement de la quantia global del pressupost, de manera
que el pes relatiu del capítol 2 suposa una reducció
de 0,2 punts.
Quant al pagament
dels interessos del deute, la despesa continua representant
al voltant del 2,8 per cent del total del pressupost.
Respecte de les
subvencions, cal destacar un increment d'un 9,2 per cent,
augment semblant a l'experimentat per les transferències
de capital.
Atès el
caire inversor d’aquest pressupost, sobretot pel que fa ---com
hem vist ara fa un moment--- a les infraestructures, els capítols
6 i 7 experimenten una pujada de més de 3.000 milions
de pessetes. Això vol dir que un 31 per cent de l’increment
total dels comptes públics per al 2001 es dedica a
despeses inversores. El seu pes relatiu queda així
fixat en un 31,37 per cent enfront del 31,39 per cent del
pressupost de l’any 2000.
Els actius financers
mantenen la seva quantia i les despeses financeres derivades
del pagament de l’amortització del deute emès
i préstecs rebuts corresponents a l’exercici 2001 comporten
un pes relatiu sobre el total del pressupost que passa del
0,7 per cent al 0,4 per cent. Cal esmentar, finalment, que
en el pressupost d’ingressos es preveu un recurs a l’endeutament
pel mateix import de les amortitzacions previstes, amb la
qual cosa es manté el nivell de deute de la comunitat
autònoma.
Amb aquestes característiques,
podem afirmar que el pressupost és equilibrat, prudent,
realista i rigorós.
Per la seva banda,
el pressupost d’ingressos considera la imputació del
cost d'unes petites modificacions tributàries introduïdes
enguany, que inclouen una exempció del pagament de
la taxa sobre rifes, tómboles, apostes i combinacions
aleatòries per a les associacions beneficosocials.
També en
virtut de la llei d'acompanyament d'enguany, s’introdueixen
canvis en la taxa i l’impost que grava el joc del bingo i
en les tarifes del tribut aplicable als casinos, sense que
aquests canvis del sistema impositiu suposin un increment
o disminució de la pressió fiscal actual, ni
augment ni reducció dels ingressos per a l’Administració
autonòmica, amb la qual cosa tenen un efecte neutral
sobre el pressupost.
Les raons que motiven
aquesta reestructuració de la fiscalitat sobre el sector
estan relacionades amb el propòsit d’aconseguir una
major simplicitat en l’administració dels tributs del
joc i una millora de la seva gestió, que és
un dels objectius de la Conselleria d’Hisenda i a la vegada
una demanda formulada pels empresaris dedicats a aquesta activitat.
Són canvis,
aquests darrers, que responen a l’objectiu d’anar configurant
un model tributari propi adaptat a les característiques
i necessitats de la nostra realitat.
En aquesta línia,
el marc tributari per a l’any 2001 incorporarà també
un benefici en l’impost sobre transmissions patrimonials i
actes jurídics documentats amb la disminució
del tipus de gravamen del 0,5 per cent al 0,1 per cent per
als documents notarials que formalitzin la constitució
i la cancel·lació de drets reals de garantia a favor
d’una societat de garantia recíproca amb domicili social
en el territori de la comunitat autònoma.
Amb això,
el Govern mostra el seu suport a l’accés de les pimes
als mercats financers en condicions competitives a través
la nostra col·laboració amb Isba, en aquesta nova política
que ha iniciat la companyia d’abaratir al màxim el
finançament que ofereix a les petites i mitjanes empreses
i que ha ofert resultats molt positius, també marcant
una clara diferència respecte de l’anterior etapa d’aquesta
societat.
Amb aquestes novetats,
l’any 2001 també es renovaran les deduccions per a
l’adquisició d’habitatge per a joves, els beneficis
per custòdia de fills, discapacitat i per a gent gran,
i les exempcions aplicades fins ara en les successions i donacions.
En conjunt, considerant
les modificacions tributàries introduïdes ara
i les renovades, amb cost imputat sobre el pressupost d'ingressos
d'enguany, les Balears queden com una de les comunitats amb
més deduccions autonòmiques pròpies,
només superada per València i Catalunya.
Senyores i senyors
diputats,
El Govern de les
Illes Balears presenta enguany un projecte de llei definitori
del nou referent amb el qual pensam que hem de fer feina:
el benestar econòmic.
Consideram que
aquests pressuposts treuen dels calaixos els problemes, les
mancances, els dèficits i les necessitats de la nostra
comunitat autònoma per començar a posar sobre
la taula el finançament per a les solucions als nostres
problemes, per a la compensació de les mancances que
pateix la comunitat autònoma i per al reequilibrament
dels dèficits de les illes, en contundent resposta
---en definitiva--- a les necessitats de tots els seus ciutadans.
Entenem a més
que els pressuposts compleixen els requisits que les nostres
lleis els exigeixen, és a dir, els principis bàsics
de competència, anualitat, universalitat, anticipació
i control.
És per aquestes
dues circumstàncies que, com a conseller d’Hisenda
i Pressuposts, demanaria la retirada de les esmenes a la totalitat
i el vot favorable per a la tramitació d’aquest projecte
pressupostari, tot oferint la nostra disposició a millorar
els comptes públics per al 2001 a partir de la incorporació
---si escau--- d’esmenes parcials en la fase final de tramitació
de la llei.
Moltes gràcies.
|