Pressuposts Generals 1999
Comunitat Autònoma Illes Balears

PROJECTE DE LLEI DE DIVERSES MESURES TRIBUTÀRIES I ADMINISTRATIVES

 

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

 

I. La Llei 10/1986, de 17 de març, sobre odontòlegs i altres professionals relacionats amb la salut dental, reconeix les professions de protèsic dental i higienista dental, amb els corresponents títols de Formació Professional de segon grau. La disposició transitòria estableix que es determinaran per via reglamentària les condicions per a l’accés dels professionals que exercien sense el títol esmentat, la qual cosa es va fer mitjançant el Reial Decret 1594/1994, de 15 de juliol, que estableix dues formes de dur-ho a terme:

 

-         Habilitació directa per als professionals que acreditin documentalment haver exercit, com a mínim, durant cinc anys amb anterioritat a l’entrada en vigor de la norma.

 

- Habilitació mitjançant una prova per a aquells que, havent exercit abans d’aquesta data, no ho puguin acreditar.

 

La norma estableix que seran les comunitats autònomes les competents per a l’emissió d’aquestes certificacions, n’hauran de convocar i organitzar les proves en l’àmbit territorial, durant un període de tres anys, i s’haurà de realitzar la primera convocatòria en el primer semestre de 1999. Ja que han de ser proves amb una part teòrica i una altra pràctica de realització d’actes professionals, amb tribunals en els quals hi han de ser presents representants de les associacions professionals, suposarà un elevat cost per a la CAIB i, per aquest motiu, ja que s’acompleixen els requisits legals per a això, és convenient d’establir una taxa per a l’expedició del certificat d’habilitació professional dels protèsics dentals i els higienistes dentals.

 

 

II. Aquesta llei modifica determinats articles de la Llei de Funció Pública. Aquesta modificació conté diversos aspectes a destacar.

 

Els primers articles contemplen determinades modificacions de la Llei 2/1989 i presten una atenció especial al problema social d’integració del col·lectiu de persones amb discapacitat en grau igual o superior al 33 per cent.

 

La segona part significa una transposició literal d’anteriors modificacions efectuades per l’Estat en la seva normativa de funció pública, el nucli de la qual està constituït per la Llei 30/1984, en part de caràcter bàsic, dictada a l’empara de l’article 148.1.18ª de la Constitució, als efectes que la normativa aplicable es trobi de manera homogènia i actualitzada en els nostres textos legals.

 

S’emprèn també la modificació de determinades disposicions addicionals de la Llei amb la finalitat d’actualitzar l’estructura de cossos i escales que integren l’organització administrativa, adequant-la a les necessitats actuals de l’Administració. Aquesta part finalitza amb una habilitació expressa al Govern, que deslegalitza durant aquest exercici la matèria de creació dels cossos i escales necessaris per al desenvolupament i el funcionament normals de l’Administració, arran de l’assumpció i integració de col·lectius procedents de les transferències de competències des de l’Administració de l’Estat a aquesta Comunitat Autònoma.

 

Es prorroga l’oferta d’ocupació pública pel 1998, convocada mitjançant el Decret 46/1998.

 

III. Atesa la diversa normativa en matèria de protecció civil, la promulgació de la Llei d’ordenació d’emergèncias de la Comunitat Autònoma, l’elaboració del Pla territorial i la creació del Sistema Integral de Gestió d’Emergències (SIGE-112), es fa precisa una encomanda expressa que aclareixi la responsabilitat en la coordinació i asseguri el compliment estricte dels protocols operatius i els plans especials.

 

IV. Aquesta llei conté una habilitació al Consell de Govern en matèria de concerts educatius, amb l’objectiu de facultar la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per modificar, si escau, els mòduls que estableixi la Llei de Pressuposts Generals de l’Estat per finançar l’ensenyament concertat. Aquesta habilitació es fonamenta legalment en l’apartat 2 de l’article 49 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, modificat per la disposició final primera de la Llei orgànica de la participació, l’avalució i el govern dels centres docents.

 

V. L’entrada en vigor de la Llei 14/1998, d’1 de juny, per la qual s’estableix el règim de control per a la protecció dels recursos pesquers, i que deroga l’anterior Llei 53/1982, classifica i separa les competències de l’Administració de l’Estat i de les comunitats autònomes.

 

Més concretament, la Llei 14/1998, ni tan sols fa referència a la aqüicultura i a la cria i recollida de marisc, atès que aquestes matèries són competència exclusiva de les comunitats autònomes, amb independència del lloc on es realitzi l’activitat.

 

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears no disposa d’una llei pròpia que li permeti de sancionar les infraccions en matèria de pesca en aigües interiors, aqüicultura i cria i recollida de marisc, per la qual cosa és necessari dictar de forma provisional unes mesures que permetin l’exercici de la potestat sancionadora en les matèries esmentades abans.

 

VI. La promulgació de la Llei 3/1990, de 30 de maig, per la qual es crea i regula el Pla de modernització dels allotjaments hotelers i extrahotelers va suposar un gran avanç pel que fa a la millora de la qualitat dels establiments existents. No obstant això, l’incompliment dels deures prevists en aquesta llei quedava impune en no estar tipificades com a infraccions en la Llei 6/1989, de 3 de maig, sobre regulació de la funció inspectora i sancionadora. Per això, cal preveure les infraccions i les sancions corresponents.

 

Per altra part, la legislació turística actual preveu la possibilitat que els establiments d’allotjament turístic passin a estar en situació de baixa temporal, sense especificar-ne el termini de duració. Això ha provocat l’existència d’establiments d’allotjament turístic en situació de baixa temporal indefinida que es van deteriorant i degradant amb el pas del temps i empitjorant-ne la imatge i la qualitat turística. Amb la finalitat d’acabar amb aquesta situació, que no és objecte de baixa temporal, es fa necessari de fixar un termini en el temps.

 

TÍTOL I . Normes tributàries

 

Article 1. Creació d’una taxa per a l’expedició del certificat d’habilitació professional dels protèsics dentals i els higienistes dentals

 

Es crea una taxa per a l’expedició del certificat d’habilitació professional dels protèsics dentals i els higienistes dentals.

 

- Fet imposable

Constitueix el fet imposable el reconeixement de la capacitació i l’expedició del corresponent títol per a l’exercici de les professions de protèsic i higienista dentals.

 

- Subjecte passiu

Estan obligats al pagament de la taxa les persones que sol.licitin els serveis que en constitueixen el fet imposable.

 

- Tarifa

La quantia de la taxa serà la següent per a cada una de les actuacions:

 

1. Expedició del títol d’habilitació professional

de protèsic dental i higienista dental per

habilitació directa sense prova 2.500’- ptes.

 

2. Expedició del títol d’habilitació professional

de protèsic dental per habilitació

mitjançant prova 21.500’- ptes.

 

3. Expedició del títol d’habilitació professional

d’higienista dental per habilitació

mitjançant prova 10.500’- ptes.

 

TÍTOL II Normes que afecten el règim de la funció pública

 

Article 2

 

Es modifica la redacció de l’apartat d), del punt 2 de l’article 18 de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el contingut literal següent:

 

18.2. d) " Tramitar i concedir els permisos i les llicències regulades en els articles 83 a 86 i trametre la comunicació pertinent per a la seva acreditació al Registre de Personal".

 

Article 3

Es modifica la redacció del punt 2 de l’article 42 de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el contingut literal següent:

 

"42.2 Les vacants corresponents a les places incloses en les convocatòries per a l’ingrés de nou personal no necessitaran la realització de concurs previ entre aquells que ja tenguin la condició de personal al servei de la CAIB "

 

Article 4

 

Es modifica la redacció de l’article 44 de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el contingut literal següent:

 

  1. A les ofertes d’ocupació pública de la CAIB es reservarà una quota no inferior al 5 per cent de les vacants perquè les cobreixin persones amb grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent, de manera que progressivament s’assoleixi el 2 per cent dels efectius totals de l’Administració de la CAIB.
  2.  

  3. El Consell de Govern desenvoluparà reglamentàriament el sistema pel qual aquestes persones poden accedir a prestar serveis a l’Administració Autonòmica.

Article 5

 

S’afegeix un punt 6 a l’article 59 de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la CAIB, amb el contingut següent:

 

"6. Excepcionalment, es podrà autoritzar la convocatòria de concursos de provisió de llocs de feina dirigits a funcionaris destinats a les àrees, sectors o departaments que es determinin".

 

Article 6

 

Es modifica la redacció dels apartats a i b del punt 2 de l’article 71 de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el contingut literal següent:

 

"71.2 L’excedència voluntària es concedirà a petició del funcionari:

 

  1. Per interès particular. En aquest cas resta subordinada a les necessitats del servei.

Per sol·licitar l’excedència per aquest motiu és necessari haver prestat serveis efectius a qualsevol de les administracions públiques durant els cinc anys immediatament anteriors. En aquesta situació, no s’hi podrà romandre menys de dos anys continuats.

Si havent sol·licitat el reingrés aquest no es concedeix per la manca de vacant amb dotació pressupostària, el funcionari continuarà en situació d’excedència voluntària per interès particular fins que hi hagi una vacant amb dotació pressupostària a la qual pugui accedir.

 

No es podrà concedir aquesta modalitat d’excedència voluntària quan el funcionari estigui sotmès a expedient disciplinari o quan compleixi una sanció disciplinària imposada anteriorment.

 

b) Per a l’atenció d’un fill el funcionari tindrà dret a un període d’excedència voluntària no superior a tres anys, tant si el fill és natural com adoptiu, a comptar des de la data del naixement o, si s’escau, des de la data d’adopció. En aquest darrer cas, el termini d’excedència s’extingirà quan el fill adoptiu compleixi tres anys.

Els fills successius donaran dret a un nou període d’excedència, el qual, en tot cas, posarà fi al que es tenia.

 

Quan el pare i la mare treballin, únicament un d’ells podrà exercir aquest dret.

El període de permanència en aquesta situació serà computable a l’efecte de triennis, consolidació de grau personal i drets passius . Durant el primer any tindran dret a la reserva del lloc de treball que desenvolupaven. Transcorregut aquest període, aquesta reserva serà únicament d’un lloc de treball, en la mateixa localitat, d’igual nivell i retribució."

 

Article 7

 

Es modifica la redacció de la disposició addicional primera de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el contingut literal següent:

 

"Primera

 

  1. Es crea el cos superior d’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, al qual pertoca dur a terme activitats corresponents a funcions de caràcter administratiu de nivell superior, siguin de gestió, de proposta, d’inspecció, d’execució, de preparació normativa i semblants. En aquest cos, es creen les escales d’Administració Economicofinancera, d’Intervenció de les Balears i d’Inspecció de transport terrestre.
  2. Per accedir a aquest cos s’exigeix tenir un dels títols del grup A.
  3. S’integren en aquest cos els funcionaris a qui se’ls va exigir per ingressar en el cos o escala de procedència la titulació acadèmica requerida en aquesta llei per a l’ingrés en el grup A i que compleixin les funcions previstes en el número 1 d’aquesta disposició.
  4. S’integren en l’escala d’Administració Economicofinancera d’aquest cos els funcionaris que pertanyen als cossos superiors d’inspectors de finances de l’Estat i també els que pertanyen a altres cossos o escales d’economistes o funcionaris amb habilitació de caràcter nacional, sempre que ocupin llocs d’aquest caràcter.
  5. S’integren en l’escala d’Intervenció de les Balears els funcionaris que pertanyen al cos superior d’Inspecció de Finances de l’Estat i també els funcionaris de l’Administració local amb habilitació de caràcter nacional, sempre que ocupin o hagin ocupat llocs de feina com a interventors de la Comunitat.
  6. S’integren en l’escala de subinspectors de transports terrestres d’aquest cos els funcionaris que pertanyen a l’actual cos d’igual denominació.
  7. Es crea el cos superior d’advocats de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Per accedir-hi, s’exigeix la llicenciatura en Dret i la superació de les proves selectives corresponents.

 

S’integren en aquest cos aquells funcionaris que, amb anterioritat a l’u de gener de 1999 i d’acord amb el que es diposa en el punt 4 la disposició addicional primera antiga d’aquesta llei, s’haguessin integrat en l’escala de lletrats del cos superior de l’Administració de la Comunitat Autònoma."

 

 

Article 8

 

Es modifica la redacció de la disposició addicional sisena de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el contingut literal següent:

 

"Sisena

 

Es creen com a cossos d’administració especial els següents:

 

a) Cos facultatiu superior, del qual formaran part l’escala sanitària, l’escala d’enginyers de camins, canals i ports, l’escala d’arquitectes i l’escala de seguretat.

 

b) Cos facultatiu tècnic, del qual formaran part l’escala sanitària, l’escala d’enginyers tècnics d’obres públiques, l’escala d’arquitectes tècnics i l’escala de seguretat.

 

c) Cos d’ajudants facultatius, del qual formaran part les escales sanitària i de seguretat.

 

d)Cos d’auxiliars facultatius, del qual formaran part les escales sanitària, de guardes, de mecànics conductors i de seguretat.

 

e) Cos de professions i oficis."

 

Article 9

 

Es modifica la redacció de la disposició addicional setena de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el contingut literal següent:

 

" Setena

 

1. S’ integren en el cos facultatiu superior els funcionaris pertanyents als cossos o a les escales següents: enginyers agrònoms, enginyers industrials, enginyers forestals, enginyers navals, enginyers de mines, enginyers aereonàutics, de telecomunicació i nacional veterinària.

 

2. S’integren així mateix en el cos facultatiu superior els funcionaris als quals es va exigir, per ingressar en el cos o l’escala de procedència, la titulació acadèmica requerida en aquesta Llei per a l’ingrés en el grup A i que acompleixin funcions objecte de la seva professió específica i que no tenguin un caràcter general o comú per als diversos departaments de l’ Administració de la Comunitat Autònoma. També s’integren en aquest cos els funcionaris pertanyents a les escales de tècnics facultatius superiors d’organismes autònoms dels distints departaments ministerials transferits a aquesta Comunitat Autònoma, sempre que compleixin els requisits establerts en aquest número.

 

3. S’integren a l’escala sanitària del cos facultatiu superior els funcionaris pertanyents a cossos o escales de farmacèutics de la sanitat nacional, farmacèutics titulars, metges assistencials de la sanitat nacional, metges de sanitat nacional, metges titulars, veterinaris titulars, i, així mateix, els d’altres cossos i escales sanitàries, quan compleixin els requisits del número anterior.

4. S’integren dins l’escala d’enginyers de camins, canals i ports, els funcionaris que pertanyin al cos facultatiu superior i ocupin places en les quals es realitzin funcions que requereixin la possessió de la titulació d’enginyers de camins, canals i ports.

 

5. S’integren dins l’escala d’arquitectes els funcionaris que pertanyin al cos facultatiu superior i ocupin places en les quals es realitzin funcions que requereixin la possessió de la titulació d’arquitecte.

 

6. S’integren dins l’escala de seguretat els funcionaris que pertanyin a un cos o escala de seguretat i que estiguin classificats en el grup A. Aquesta escala exercirà les funcions de vigilància i protecció corresponents a la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tal com disposa l’article 10.14 de l’Estatut d’autonomia i, concretament, les de coordinació de policies locals i les encomanades a la Comunitat Autònoma en la Llei d’ordenació d’ emergències.

 

Article 10

 

Es modifica la redacció de la disposició addicional vuitena de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el contingut literal següent:

 

" Vuitena

 

1. S’ integren en el cos facultatiu tècnic els funcionaris pertanyents als cossos o a les escales següents: aparelladors, enginyers tècnics agrícoles, enginyers tècnics forestals, enginyers tècnics industrials i enginyers tècnics de mines.

 

2. S’integren, així mateix, en aquest cos, els funcionaris als quals es va exigir, per ingressar en el cos o l’escala de procedència, la titulació acadèmica requerida en aquesta Llei per a l’ingrés en el grup B, que compleixin funcions objecte de la seva professió específica i que no tenguin un caràcter general o comú per als diversos departaments de l’ Administració d’aquesta Comunitat Autònoma, conformement amb el que s’estableix en aquesta Llei. També s’integren en aquest cos els funcionaris pertanyents a l’ escala de titulats d’escoles tècniques de grau mitjà d’organismes autònoms dels diferents departaments ministerials transferits a aquesta Comunitat Autònoma, sempre que compleixin els requisits establerts en aquest número.

3. S’integren en l’escala sanitària d’aquest cos els funcionaris pertanyents a cossos o escales sanitàries que compleixin els requisits del número anterior.

 

4. S’integren dins l’escala d’enginyers tècnics d’obres públiques, els funcionaris que pertanyin al cos facultatiu tècnic i ocupin places en les quals es realitzin funcions que requereixin la possessió de la titulació d’enginyers tècnics d’obres públiques.

5. S’integren dins l’escala d’arquitectes tècnics els funcionaris que pertanyin al cos facultatiu tècnic i ocupin places en les quals es realitzin funcions que requereixin la possessió de la titulació d’arquitectes tècnics.

 

6. S’integren dins l’escala de seguretat els funcionaris que pertanyin a un cos o escala de seguretat i classificats en el grup B. Aquesta escala exercirà les funcions de vigilància i protecció corresponents a la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tal com disposa l’article 10.14 de l’Estatut d’autonomia i, concretament, les de coordinació de policies locals i les encomanades a la Comunitat Autònoma en la Llei d’ordenació d’ emergències."

 

Article 11

 

Es modifica la redacció de la disposició addicional novena de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el contingut literal següent:

 

" Novena

 

1. S’integren en el cos d’ajudants facultatius els funcionaris als quals es va exigir per ingressar en el cos o l’escala de procedència la titulació acadèmica requerida en aquesta Llei per a l’ingrés en el grup C i que compleixin funcions objecte de la seva professió específica i que no tenguin un caràcter general o comú per als diversos departaments de l’Administració de la Comunitat Autònoma, conformement amb el que s’estableix en aquesta Llei.

2. S’integren a l’escala sanitària del cos d’ajudants facultatius els funcionaris pertanyents a cossos o escales sanitàries que compleixin els requisits del número anterior.

3. S’integren dins l’escala de seguretat els funcionaris que pertanyin a un cos o escala de seguretat i classificats en el grup C. Aquesta escala exercirà les funcions de vigilància i protecció corresponents a la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tal com disposa l’article 10.14 de l’Estatut d’Autonomia"

 

Article 12

 

Es modifica la redacció de la disposició addicional desena de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el contingut literal següent:

 

" Desena:

 

1. S’ integren en el cos d’auxiliars facultatius els funcionaris als quals es va exigir per ingressar en el cos o l’escala de procedència la titulació acadèmica requerida en aquesta Llei per a l’ingrés en el grup D i que acompleixin funcions objecte de la seva professió específica i que no tenguin un caràcter general o comú per als diversos departaments de l’Administració de la Comunitat Autònoma conformement amb el que s’estableix en aquesta Llei.

 

2. S’integren en l’escala sanitària del cos d’auxiliars facultatius els funcionaris pertanyents a cossos o escales sanitàries que compleixin els requisits del número anterior.

 

3. S’integren en l’escala de guardes del cos d’auxiliars facultatius els funcionaris pertanyents a cossos de guardes forestals i escala de guardes forestals d’ICONA, com també els altres cossos o escales de guardes que compleixin els requisits del número 1 d’aquesta disposició.

 

4. S’integren en l’escala de mecànics conductors els funcionaris pertanyents a cossos o escales de l’antiga escala del mateix nom del grup E i, a més, aquells que compleixin els requisits del número 1 d’aquesta disposició.

 

5. S’integren dins l’escala de seguretat els funcionaris que pertanyin a un cos o escala de seguretat i classificats en el grup D. Aquesta escala exercirà les funcions de vigilància i protecció corresponents a la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, tal com disposa l’article 10.14 de l’Estatut d’autonomia"

 

Article 13

 

Es modifica la redacció de la disposició addicional onzena de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb el contingut literal següent:

 

" Onzena:

 

S’integren en el cos de professions i oficis els funcionaris a qui es va exigir per ingressar en el cos o l’escala de procedència la titulació acadèmica requerida en aquesta Llei per a l’ingrés en el grup E, i que acompleixin funcions objecte de la seva professió específica i que no tenguin un caràcter general o comú per als diversos departaments de l’ Administració de la Comunitat Autònoma, conformement amb el que s’estableix en aquesta Llei. "

 

Article 14

 

Es faculta el Consell de Govern perquè al llarg de l’exercici pressupostari del 1999 procedeixi a crear els cossos o escales de funcionaris que siguin necessaris per a la integració, en l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, del personal funcionari provinent de transferències de competències de l’Administració general de l’Estat a la Comunitat Autònoma.

 

Article 15

 

S’afegeixen un segon i un tercer paràgrafs a l’article 16 de la Llei 10/1993, de 9 de desembre, de regulació de determinades taxes, amb el contingut següent:

 

"Restaran exemptes del pagament de la taxa les persones amb discapacitat igual o superior al 33 per cent.

Gaudiran d’una bonificació del 50 per cent les persones que participin en processos de funcionarització i promoció interna."

 

Article 16

 

Al llarg del 1999 es prorrogarà la vigència de l’oferta pública d’ocupació pel 1998 en els termes prevists en el Decret 46/1998, de 24 d’abril.

 

 

TÍTOL III. Normes que afecten els diversos règims administratius

 

Article 17. Coordinació d’emergències

 

La direcció i la coordinació efectiva de les emergències derivades de riscs que siguin objecte de plans especials de protecció civil seran exercides per la Conselleria competent en matèria d’Interior; si escau, però, seran delegables en els organismes o les persones que expressament es designin.

 

Article 18. Modificació dels concerts educatius

 

Es faculta el conseller de Govern per aprovar, a proposta de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esports, les modificacions dels concerts educatius que siguin necessàries per aplicar l’acord per al manteniment de l’ocupació en els centres afectats per la no renovació dels concerts educatius i l’acord per a l’adequació dels equips docents dels centres concertats a les exigències derivades de l’adaptació del nou sistema educatiu a l’especificitat de les Illes Balears.

 

Article 19. Règim sancionador de la pesca en aigües interiors, cria i recollida de marisc i cultius marítims

 

1. Transitòriament, mentre no s’aprovi la Llei d’infraccions i sancions en matèria de pesca en aigües interiors, cria i recollida de marisc i cultius marítims de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, serà d’aplicació, com a règim sancionador en les matèries de pesca en aigües interiors, cria i recollida de marisc i cultius marítims d’aquesta Comunitat Autònoma, la Llei 14/1998, d’1 de juny, per la qual s’estableix el règim de control per a la protecció dels recursos pesquers.

 

2. Es consideren com a falta greu les següents infraccions en matèria de cria i recollida de marisc:

 

  • La recollida de marisc sense llicència.
  • Recollir espècies no autoritzades o que no arribin a la talla mínima legalment establerta.
  • La recollida de marisc en zones no autoritzades o en època de veda.
  • Capturar, retenir i comercialitzar més quota que l’autoritzada.
  • Utilitzar arts o aparells no autoritzats.
  • Recollir marisc fora de l’horari establert.

 

3. Es consideren com a falta greu les infraccions següents en matèria de cultius marítims:

 

  • Els cultius d’espècies autòctones distintes a les autoritzades durant qualsevol etapa del seu cicle vital.
  • El cultiu d’espècies marines sense llicència.

 

4. Es consideren com a falta molt greu les infraccions següents en matèria de cultius marins:

 

  • Els cultius d’espècies no autòctones distintes a les autoritzades.

 

5. La competència per a la imposició de les sancions recaigudes en les matèries previstes a l’apartat primer seran les següents:

 

  1. El director general de Pesca i Cultius Marins per a la imposició de sancions, la quantia de les quals no passi de 10.000.000 pessetes, i d’altres sancions accessòries.

 

  1. El conseller d’Agricultura, Comerç i Indústria, quan la quantia de la multa estigui compresa entre 10.000.000 pessetes i 25.000.000 pessetes, i d’altres sancions accessòries.

 

  1. El Consell de Govern, quan la quantia de la multa pugi a més de 25.000.000 pessetes, i altres sancions accessòries.

 

 

Article 20. Règim sancionador en matèria de modernització d’allotjaments hotelers i extrahotelers

 

Als efectes del que es preveu en la Llei 6/1989, de 3 de maig, sobre regulació de la funció inspectora i sancionadora, es consideren infraccions molt greus en matèria d’ordenació i promoció de turisme, l’incompliment dels següents deures establerts per la Llei 3/1990, de 30 de maig, per la qual es crea i es regula el Pla de modernització d’allotjaments hotelers i extrahotelers:

 

a) No sotmetre’s a la inspecció tècnica.

 

b) No iniciar el programa d’execució d’obres i millores.

 

c) El retard en el compliment dels terminis assenyalats en el calendari del programa d’execució d’obres i millores.

 

d) No complementar la realització del programa d’execució d’obres i millores.

 

Aquestes infraccions molt greus seran sancionades d’acord amb el que es disposa en l’article 14 de la Llei 6/1989, i amb la clausura definitiva de l’establiment; es podrà adoptar com a mesura cautelar en la tramitació de l’expedient la clausura de l’establiment mentre perduri la infracció.

 

Article 21. Situació de baixa temporal dels establiments d’allotjament turístic

 

Els establiments d’allotjament turístic podran estar en situació de baixa temporal durant el termini que reglamentàriament es determini. En el cas que no se sol·liciti la reobertura de l’establiment abans que acabi aquest termini, l’administració passarà d’ofici l’establiment a la situació de baixa definitiva, amb la qual cosa perdrà l’autorització turísitica.

 

Amb caràcter previ a sol·licitar la reobertura de l’establiment que es trobi en situació de baixa temporal, s’haurà d’haver superat el Pla de Modernització d’allotjaments hotelers i extrahotelers que crea i regula la Llei 3/1990, de 30 de maig, com també la normativa de mesures de protecció contra incendis.

 

 

Disposició derogatòria

 

Queden derogades totes les disposicions de categoria igual o inferior que s’oposin al que disposa aquesta Llei.

 

 

Disposició final primera

 

S’autoritza el Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè dicti les disposicions necessàries per al desenvolupament de tot el que es preveu en aquesta Llei.

 

 

Disposició final segona

 

Aquesta llei entrarà en vigor, una vegada publicada en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el dia 1 de gener de 1999.

 

 

Palma,

 

 

 

 

EL PRESIDENT

Jaume Matas i Palou

 

 

El conseller d’Economia i Hisenda

Antonio Rami Alós