PROJECTE DE LLEI DE PRESSUPOSTS GENERALS DE LA
COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS PEL 1999
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La Llei de pressuposts generals de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears, juntament amb la Llei de
finances, constitueix el marc normatiu al qual s'ha d'ajustar
l'activitat economicofinancera de la Comunitat Autònoma.
Els pressuposts de la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears pel 1999 s'han elaborat seguint la tècnica
ja aplicada en exercicis anteriors quant a pressupostació
per programes. L'estructura dels pressuposts per programes permet
de presentar la despesa pública dividida en parcel.les
homogènies, definides segons els criteris de la classificació
funcional de la despesa, a la vegada que es mantenen les classificacions
orgànica i econòmica. La racionalitat i l'eficàcia
en la gestió dels ingressos i les despeses de la Comunitat
es garanteix d'acord amb la correcta definició dels objectius
i de les activitats a desenvolupar en cada un dels programes i
en el seu seguiment.
L'estat d'ingressos resumeix i organitza els
rendiments i els recursos de què disposa la Hisenda de
la Comunitat Autònoma i l'estat de despeses contempla l'aplicació
d'aquests recursos per tal de satisfer les finalitats públiques,
amb l'assignació a cada programa de despesa dels mitjans
personals, materials i financers necessaris per al seu desenvolupament.
Com ha succeït des de l'any 1988 i d'acord
amb la doctrina del Tribunal Constitucional, concretada en la
Sentència 65/1987, de 21 de maig, aquesta llei continua
amb la tècnica legislativa iniciada per l'Administració
General de l'Estat a partir de la Llei 33/1987, de 23 de desembre,
de pressuposts generals de l'Estat pel 1988.
Des de la perspectiva del contingut de la llei,
la presentació dels crèdits pressupostaris s'adapta
al mateix format que utilitza l'Administració de l'Estat
per tal d'homogeneitzar-los als escenaris pactats de consolidació
pressupostària. En matèria de gestió pressupostària
s'estableixen una sèrie de normes relatives a la gestió
economicoadministrativa del pressupost i al seu control (gestió
de despeses i despeses plurianuals, entre d'altres) i tendeixen
a millorar, a accelerar i a dotar de major eficàcia la
gestió esmentada.
Títol I.
De l'aprovació dels pressuposts
Article 1. Crèdits inicials
1. Per a l'execució dels pressuposts
de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les
seves entitats autònomes per a l'exercici de 1999, s'aproven
crèdits per a despeses dels capítols econòmics
I a VIII per import de 133.886.650.525 pessetes.
L'estimació dels drets econòmics
que es preveu de liquidar durant l'exercici, dels capítols
I a VIII, detallats en l'estat d'ingressos puja a 133.886.650.525
pessetes.
2. Per a l'amortització dels passius
financers, s'aproven crèdits per a despeses del capítol
IX, per import de 537.665.000 pessetes.
3. S’aproven els pressuposts per a l’exercici
de 1999 dels ens de dret públic amb personalitat jurídica
pròpia, a què fa referència l’art. 1.b).1
de la Llei 3/1989, de 29 de març, d’entitats autònomes
i empreses públiques de la CAIB, els estats de despeses
i d’ingressos dels quals pugen a 28.967.400.261 pessetes, que
s’hauran d’executar, de controlar i de liquidar d’acord amb l’establert
en la Llei 1/1986, de finances de la CAIB.
4. S’aproven els pressuposts per a l’exercici
de 1999 de les societats anònimes públiques de la
Comunitat Autònoma, a què fa referència l’art.
1.b).2 de la Llei 3/1989, de 29 de març, d’entitats autònomes
i empreses públiques de la CAIB, els estats de despeses
i d’ingressos de les quals pugen a 2.556.607.743 pessetes, que
s’hauran d’executar, de controlar i de liquidar d’acord amb l’establert
en la Llei 1/1986, de la esmentada Llei de finances.
Article 2. Finançament dels crèdits
Els crèdits aprovats en el punt 1 de l’article
anterior, per import de 133.886.650.525 pessetes, s’hauran de
finançar amb els drets econòmics a liquidar dels
capítols I a VIII durant l'exercici, que es detallen a
l’estat d'ingressos del pressupost de la Comunitat Autònoma
i que s’estimen en 133.886.650.525 pessetes.
Títol II.
Dels crèdits i de les seves modificacions
Article 3. Vinculació dels crèdits
Els crèdits pressupostaris que conformen
els respectius programes de despeses tenen caràcter limitatiu
d'acord amb els nivells de vinculació entre ells, els quals
es defineixen en els paràgrafs següents:
a) Amb caràcter general, la vinculació
haurà de ser orgànica a nivell de secció,
funcional a nivell de programa i econòmica a nivell d'article,
excepte per al capítol VI que serà a nivell de concepte.
Per via d'excepció, estaran exclusivament vinculats entre
ells:
- Els crèdits del concepte 160. Quotes
socials .
- Els crèdits dels subconceptes 100.02,
110.02, 120.05 i 130.05 corresponents a les retribucions per triennis
d'alts càrrecs, personal eventual de gabinet, funcionaris
i personal laboral respectivament.
- Els crèdits del subconcepte 222.01 Comunicacions
telefòniques.
b) Els crèdits corresponents a fons finalistes
no podran estar mai vinculats amb d'altres que no tenguin aquest
caràcter i la mateixa finalitat.
c) De la mateixa manera, tampoc no podran quedar
vinculats els crèdits ampliables amb altres partides que
estiguin mancades d'aquest caràcter.
Article 4. Incorporació de crèdits
1. La Mesa del Parlament incorporarà
en la seva secció pressupostària, 02-Parlament de
les Illes Balears, pel 1999, els romanents de crèdit de
l'esmentada secció anul·lats al tancament de l'exercici
anterior.
2. El conseller d'Economia i Hisenda,
mitjançant resolució expressa i amb la limitació
del resultat positiu del romanent líquid de tresoreria
de l'exercici 1998 podrà incorporar als crèdits
inicials de l'exercici 1999 els següents:
a) Els crèdits que s’enumeren en l’article
54 de la Llei 1/1986, de 5 de febrer, de finances de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears.
b) Els crèdits extraordinaris i suplements
de crèdits, així com les transferències de
crèdit concedides o autoritzades en el darrer trimestre
de l’exercici pressupostari.
c) Els crèdits que garanteixin compromisos
de despesa contrets abans del tancament de l'exercici pressupostari
i que per motius justificats no s'han pogut realitzar durant l'exercici.
d) Els crèdits autoritzats d'acord amb
la recaptació efectiva dels drets afectats.
e) Els crèdits per a operacions de capital.
3. Els romanents que, en desenvolupament
del que preveu l'apartat anterior, resultin incorporats al nou
exercici es podran aplicar dins l'exercici pressupostari al qual
s'acordi la incorporació. Hauran de ser destinats a les
mateixes finalitats que en cada cas causaren l'autorització
de la modificació de crèdit o el compromís
de despesa corresponent.
4. Amb càrrec a les partides pressupostàries
que haguessin estat incrementades per incorporacions de crèdit,
únicament es podran efectuar transferències per
l'import del crèdit inicial, de manera que no es podrà
transferir la quantia incorporada.
5. La diferència entre el romanent
líquid de tresoreria i les incorporacions de crèdit
de l'exercici, a les quals fa referència l'apartat 2 d'aquest
article, es podrà utilitzar com a font de finançament
per incorporar als crèdits del pressupost de despeses que
el conseller d'Economia i Hisenda determini.
6. Les incorporacions a què es
refereix aquest article es podran acordar amb caràcter
provisional mentre no s'hagi determinat el romanent íntegre
de Tresoreria. En cas que el romanent indicat no sigui suficient
per finançar totes les incorporacions de crèdit,
el conseller d'Economia i Hisenda podrà anul·lar els crèdits
disponibles que menys perjudici causin al servei públic.
Article 5. Crèdits ampliables i generacions
de crèdit
Per a l'exercici de 1999 i no obstant el caràcter
limitatiu dels crèdits establerts amb caràcter general
en l'article 3, es podran ampliar o generar crèdits, amb
el compliment previ de les formalitats establertes o que s'estableixin,
en els casos següents:
a) Els corresponents a competències o
serveis transferits o que transfereixi durant l'exercici l'Administració
General de l'Estat, que s'ampliaran o, en el cas de serveis nous,
es generaran d'acord amb l'aprovació de la modificació
de crèdit corresponent en el pressupost de l'Estat.
b) Els destinats a finançar serveis que
tenguin ingressos afectats, la quantia dels quals podrà
generar-se fins a la recaptació real obtinguda per aquests
ingressos.
c) Els destinats al pagament d'havers del personal,
quan resulti necessari per atendre l'aplicació de retribucions
derivades de disposicions de caràcter general.
d) Els destinats al pagament de drets reconeguts
per sentència ferma.
e) Els destinats al pagament d'interessos, d'amortitzacions
i d'altres despeses derivades d'operacions de crèdit.
f) Els destinats a cobrir eventuals dèficits
de zones recaptadores i a les despeses per a la gestió
i recaptació de nous imposts, així com la remuneració
dels agents recaptadors i registradors de la propietat (subconcepte
227.08).
g) Els destinats a satisfer les pensions assistencials
derivades de les normes següents:
- de la Llei 45/1960, de 21 de juliol, per la
qual es creen determinats fons nacionals per a l'aplicació
social de l'impost i de l'estalvi.
- del Reial Decret 2620/1981, de 24 de juliol,
mitjançant el qual es regula la concessió d'ajudes
del Fons Nacional d'Assistència Social a ancians i malalts
o invàlids incapacitats per al treball.
h) Els destinats a satisfer les despeses que
derivin de l'aplicació de l'article 22 de la Llei 11/1993,
de 22 desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears pel 1994.
i) Els destinats a satisfer les despeses que
es deriven de l'aplicació de l'article 16 de la Llei 4/1996,
de 19 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears pel 1997.
j) Els destinats al pagament de retribucions
a alts càrrecs i al personal al servei de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears en concepte d'antiguitat
i complement específic docent per formació continuada
–sexennis- (subconceptes: 100.02, 110.02, 120.05
, 130.05 i 121.21).
k) Els destinats al pagament de quotes socials
a càrrec de l'ocupador (concepte 160).
l) Els destinats a satisfer les despeses per
inversions reals que derivin de la reposició de danys causats
per catàstrofes naturals (subconcepte 611.01).
m) Els destinats al pagament de valoracions i
peritatges (subconcepte 227.02).
n) Els destinats a satisfer les despeses que
derivin de la dotació per serveis nous (concepte 240).
o) Els destinats a satisfer les despeses per
adquisició de dosis de vacunes per fer front a les campanyes
de salut destinades a la vacunació de la població.
p) Els crèdits destinats a satisfer el
cost efectiu dels serveis transferits als consells insulars que
figurin a la Secció 32 dels Pressuposts.
q) Els crèdits destinats a satisfer les
despeses incloses dins el programa 1266 i 4221.
r) Els crèdits destinats a satisfer les
despeses de l’article econòmic 26 "Concerts per a la prestació
de serveis socials".
s) Els crèdits destinats al pagament d’indemnitzacions
per desclassificació de sòl urbanitzable (subconcepte
600.02).
t) Els crèdits destinats a inversió
en centres assistencials i hospitalaris (subconcepte 622.02),
solament quan es destinin a la construcció de l’Hospital
d’Inca.
Article 6. Limitacions a les transferències
de crèdit
Les transferències de crèdit a
què fan referència els articles 50, 51 i 52 de la
Llei de finances esmentada estaran subjectes exclusivament a les
limitacions següents:
a) No podran minorar les partides pressupostàries,
els crèdits de les quals hagin estat dotats mitjançant
ampliació, ni afectaran els dotats per mitjà de
crèdit extraordinari o suplement de crèdit durant
l'exercici.
b) No podran realitzar-se transferències
de crèdit a càrrec d'operacions de capital amb la
finalitat de finançar operacions corrents, excepte en el
supòsit de crèdits per dotar el funcionament de
noves inversions que, a més, hagin conclòs en el
mateix exercici, llevat del cas d'autorització prèvia
de la Comissió d'Hisenda i Pressuposts del Parlament de
les Illes Balears.
Títol III.
Normes de gestió del pressupost de despeses
Article 7. Autorització i disposició
de la despesa i reconeixement de l'obligació
1. Les competències en matèria
d'autorització i disposició de la despesa correspondran
amb caràcter general i permanent als òrgans següents:
a) A la Mesa del Parlament, pel que fa a la secció
pressupostària 02-Parlament de les Illes Balears.
b) Al president del Govern i a la consellera
de Presidència, indistintament, pel que fa a les operacions
relatives a la secció 11; als consellers, pel que fa a
les seccions pressupostàries 12 a 20, i al president del
Consell Consultiu de les Illes Balears, pel que fa a la secció
04, sempre que la quantia de cadascuna de les operacions no ultrapassi
els 25.000.000 de pessetes.
c) Als responsables de les entitats autònomes
respectives pel que fa a les seccions pressupostàries 71,
74 i 75, sempre que la quantia de cadascuna de les operacions
no ultrapassi els 25.000.000 de pessetes.
d) Al Consell de Govern, en la resta dels supòsits.
2. S'exceptuen de les limitacions precedents:
a) Les operacions relatives a les seccions pressupostàries
31, 32 i 34, les de caràcter financer i tributari i els
pagaments de les operacions del Tresor, valors independents i
auxiliars de pressupost (VIAP), que correspondran al conseller
d'Economia i Hisenda, sense limitació de quantia, al qual
correspondrà exercir totes les competències administratives
que es derivin de la gestió dels crèdits assignats
als programes de les seccions esmentades.
b) Les operacions relatives a la secció
pressupostària 36, que correspondrà al conseller
de la Funció Pública i Interior, sense limitació
de quantia.
c) Les operacions relatives a les despeses de
les línies de subvenció del FEOGA-garantia a què
es refereixen el Reglament (CEE) 729/1970 del Consell, de 21 d'abril,
i altres normes comunitàries, estatals i autonòmiques
concordants i de desplegament, que correspondran al conseller
d'Agricultura, Comerç i Indústria, amb independència
de la seva quantia. Així mateix, les competències
que aquestes normes atribueixen a altres òrgans s'entendran
com a excepcions respecte de la norma general que aquest article
estableix.
3. El Govern, mitjançant decret,
podrà elevar la limitació fixada en l'apartat 1.b)
i 1.c) d'aquest article per als programes, la bona gestió
dels quals així ho requereixi.
4. Les competències en matèria
de reconeixement de l'obligació correspondran, respectivament
i sense limitació de quantia, a la Mesa del Parlament o
al titular de la secció pressupostària, al càrrec
de la qual hagi de ser atesa l'obligació. Això no
obstant, les operacions relatives a nòmines i despeses
de previsió social o assistencial de personal correspondran
al conseller de la Funció Pública, amb independència
de les seccions a les quals s'apliquin, exceptuant-ne la secció
02-Parlament de les Illes Balears, i sense limitació de
quantia, i les que afectin les nòmines del personal adscrit
al servei d’educació no universitària, que correspondran
al conseller d’Educació, Cultura i Esports.
Article 8. Despeses plurianuals
1. El nombre d'exercicis a què
podran aplicar-se les despeses regulades en l'article 45 de la
Llei de finances mencionada no podrà ser superior a cinc.
Així mateix, la despesa que en aquests
casos s'imputi a cadascun dels exercicis futurs no podrà
excedir de la quantitat resultant d'aplicar al crèdit inicial
de cada capítol d'una mateixa secció d’aquest exercici
els percentatges següents: en l'exercici immediat següent,
el 70%; en el segon exercici, el 60%; i en els exercicis tercer
i quart, el 50%.
2. S'exceptuen de les limitacions anteriors:
a) Les despeses corresponents a convenis que
es realitzin o se subscriguin amb qualsevol dels agents inclosos
en el sector públic. En aquest cas, prevaldran els termes
del mateix conveni. Així mateix, els convenis de col·laboració
signats en aplicació del que disposa el Decret 134/1994,
de 29 de desembre, pel qual s'estableix el règim de suport
del Govern Balear als socis partíceps i al fons de provisions
tècniques de les societats de garantia recíproca,
o norma que el substitueixi.
b) Les despeses corresponents a contractes d'arrendament.
c) Les despeses corresponents a adquisicions
de béns immobles, amb exercici o no de la facultat expropiatòria.
d) Les despeses corresponents a indemnitzacions
i compensacions per obres i instal·lacions de depuració
d'aigües residuals i d'altres de naturalesa anàloga
establertes en les disposicions addicionals segona i sisena de
la Llei 9/1991, de 27 de novembre, reguladora del cànon
de sanejament d'aigua.
e) Les despeses corresponents a ajuts per a la
rehabilitació del patrimoni arquitectònic de la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears, recollides en
el Decret 71/1994, de 26 de maig, pel qual es regulen les ajudes
a la rehabilitació del patrimoni arquitectònic de
la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o norma que
el substitueixi.
f) Les despeses corresponents a convenis que
es realitzin o se subscriguin amb entitats sense ànim de
lucre, per inversió en construcció o reforma de
centres destinats a acció social.
g) Les despeses corresponents a ajuts i d'altres
aportacions a empreses públiques de la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears.
h) Les despeses corresponents a actuacions de
la Comunitat Autònoma de les Illes Balears finançades,
totalment o parcialment, amb fons de la Unió Europea.
i) Les despeses corresponents al pagament de
la càrrega financera de l’endeutament.
3. Correspon al conseller d'Economia i
Hisenda la facultat d'autoritzar la imputació de despeses
en exercicis futurs, sense perjudici de les competències
en matèria d'execució del pressupost de despeses
que es determinen en l'article 8.
4. El conseller d'Economia i Hisenda podrà
modificar les anualitats compromeses, sempre que aquesta possibilitat
estigui establerta en el marc legal o contractual que presideixi
aquest compromís, tot això dins les possibilitats
pressupostàries.
5. En tot cas, l'adquisició i la
modificació de compromisos de despeses plurianuals requerirà
la presa en consideració prèvia per part de la Direcció
General de Pressuposts i la fiscalització prèvia
de la Intervenció.
6. De tots els compromisos de despesa
d'abast plurianual es donarà compte al Parlament en la
informació trimestral prevista en l'article 103 de la Llei
de finances esmentada.
Article 9. Indisponibilitat
Les partides del pressupost de despeses que aquesta
llei assenyali o que mitjançant ordre del conseller d'Economia
i Hisenda es determinin, romandran en situació d'indisponibilitat
mentre no siguin reconeguts o recaptats els drets afectats a les
activitats finançades per aquestes partides de despeses
i en aquells casos en què la bona gestió de despeses
així ho aconselli.
Article 10. De les despeses de personal pel 1999
1. Les retribucions dels membres del Govern
de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i altres
alts càrrecs i del personal eventual al servei de l'Administració
de la Comunitat Autònoma pel 1999 hauran de ser les corresponents
a 1998 d'acord amb la normativa vigent, i se n’haurà d’incrementar
la quantia dels diferents conceptes retributius en el mateix percentatge
que sigui d'aplicació per als funcionaris de l'Administració
de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici
del 1999.
2. Pel que fa als funcionaris al servei
de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les
Illes Balears:
a) Les retribucions hauran de ser les corresponents
al 1998, d'acord amb la normativa vigent, i se n'haurà
d'incrementar la quantia dels diferents conceptes retributius
en el mateix percentatge que sigui d'aplicació per als
funcionaris de l'Administració General de l'Estat, per
a l'exercici de 1999.
b) Les retribucions bàsiques corresponents
a cada grup així com el complement de destinació
relatiu a cada nivell, hauran de ser els que siguin d'aplicació
als funcionaris al servei de l'Administració General de
l'Estat. La resta de retribucions complementàries es basaran,
per a cada lloc de treball, en el que determinin les relacions
de llocs de treball vigents en cada moment.
3. Malgrat el que disposa l'apartar anterior,
les retribucions dels funcionaris que n’haguessin modificat l’adscripció
a determinada plaça d'acord amb la provisió dels
llocs de treball que apareguin descrits en la relació de
llocs de treball, hauran de ser objecte de revisió pel
que fa a les especificacions del nou lloc al qual s'adscriguin.
4. Les retribucions del personal laboral
al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears hauran de ser les que es determinin mitjançant
la negociació col·lectiva, de conformitat amb els criteris
que amb aquesta finalitat s'estableixin en la regulació
estatal d'imperativa aplicació.
Article 11. Complement de productivitat
La quantia global del complement de productivitat
a què es refereix l'article 93.3.c) de la Llei 2/1989,
de 22 de febrer, de la funció pública de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears, no podrà excedir
del 5% sobre els crèdits inicials del capítol I
de cada secció de despesa.
Article 12. Indemnitzacions per raó del
servei
1. Són despeses de desplaçament
les de transport, manutenció i estada realitzades amb motiu
de viatges oficials fora del municipi del lloc de treball.
2. Les indemnitzacions per raó
del servei del personal de la Comunitat Autònoma es regularan
per la seva normativa pròpia, la quantia de les quals,
respecte de les de 1998, s’incrementarà en el percentatge
a què es refereix lárticle 10.2 d’aquesta llei.
Aquesta normativa haurà de ser igualment d’aplicació
per al personal eventual al servei de la Comunitat Autònoma.
3. Les despeses de desplaçament
i les dietes dels membres de la Comissió Tècnica
Interinsular hauran de ser ateses amb càrrec als crèdits
de la secció pressupostària 02-Parlament de les
Illes Balears.
4. Els components de la Comissió
Mixta de Transferències i els representants de l'Administració
de la Comunitat Autònoma en els altres òrgans col·legiats
que determini el titular de la secció pressupostària
corresponent percebran, prestin o no serveis en aquesta comunitat
i siguin quines siguin les funcions que exerceixin en aquests
òrgans col·legiats, una indemnització en concepte
d'assistència a les sessions, en la quantia que reglamentàriament
es determini, a més de les despeses de desplaçament
que realitzin amb aquesta finalitat. Determinada la procedència
de la indemnització i no fixada la quantia, aquesta serà
de 8.000 pessetes per sessió i dia.
Títol IV.
De la concessió d'avals
Article 13. Avals
1. Al llarg de l'exercici de 1999, la
Comunitat Autònoma podrà concedir avals, amb caràcter
solidari i amb renúncia expressa al benefici d'excussió,
directament o a través de les seves entitats, institucions
i empreses, fins a la quantitat total de 3.000.000.000,- pessetes.
Els avals que concedeixi directament la Comunitat
Autònoma s’hauran de subjectar a les condicions determinades
pels articles 75 a 79 de l’esmentada Llei de finances.
2. La suma de cada aval no podrà
excedir del 30% de la quantitat assenyalada en l'apartat anterior.
Aquesta limitació afectarà exclusivament
cadascuna de les operacions avalades i no tendrà caràcter
acumulatiu per empresa, institució o entitat.
S'exceptuen d'aquesta limitació els segons
avals regulats en el paràgraf 2 de l'article 76 de l’esmentada
Llei de finances.
3. Tots els acords de concessió
i de cancel·lació d'avals, bé hagin estat concedits
directament per la Comunitat Autònoma o bé per les
seves entitats, institucions o empreses, s'hauran de comunicar
a la Tresoreria General per tal de registrar-los.
4. No s'imputarà a l'esmentat límit
l'import dels avals que es presten per motiu del refinançament
o la substitució d'operacions de crèdit, en la mesura
que impliquin cancel·lació d'avals anteriorment concedits.
5. Els avals concedits per la Comunitat
Autònoma es podran fer extensius a operacions de derivats
financers fets per l’empresa pública avalada.
Les operacions de derivats financers hauran de
ser prèviament autoritzades per la Tresoreria General de
la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 14. Aval a l'Institut Balear de Sanejament,
consorcis locals, Serveis Ferroviaris de Mallorca i a l'Institut
Balear de la Naturalesa
Excepcionalment, en l'exercici del 1999, la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears podrà avalar amb caràcter
solidari i amb renúncia expressa al benefici d'excussió,
les operacions de crèdit següents:
1ª Per un import de fins a 2.500.000.000
de pessetes, les que concedeixin les entitats financeres a l'Institut
Balear de Sanejament (IBASAN).
Les operacions de crèdit ja avalades i
a avalar tendran com a objecte primordial el finançament
del pla d'inversions de l'esmentat institut, el qual queda reflectit
en el seu pressupost.
2ª Per un import de fins a 400.000.000
de pessetes, les que concedeixin les entitats financeres als consorcis
locals, constituïts o a constituir, l'objecte dels quals
sigui el proveïment d'aigües, fins i tot dessalinització
i potabilització. Els avals que concedeixi la Comunitat
Autònoma garantiran únicament la part alíquota
que li correspongui de participació en els respectius consorcis.
3ª Per un import de fins a 3.000.000.000 de pessetes,
les que concedeixin les entitats financeres a Serveis Ferroviaris
de Mallorca (SFM).
Les operacions de crèdit a avalar tendran
com a objecte primordial el finançament del pla d'inversions
de l’ens esmentat que queda reflectit en el seu pressupost.
4ª Per un import de fins a 500.000.000 de pessetes
les que concedeixin les entitats financeres a l'Institut Balear
de la Naturalesa (IBANAT).
Les operacions de crèdit a avalar tendran
com a objecte primordial el finançament del pla d'inversions
de l'ens esmentat, el qual queda reflectit en el seu pressupost.
Títol V.
Normes de gestió del pressupost d'ingressos
Article 15. Operacions de crèdit
1. El Govern podrà realitzar les
operacions de Tresoreria previstes en els articles 29.1 i 74.b)
de la Llei de finances, sempre que la suma total dels saldos disposats
en vigor d'aquelles no superi el 15% dels crèdits consignats
en l'estat de despeses, autoritzats en l'article 1.1 d'aquesta
llei.
2. Les operacions especials de Tresoreria
concertades pel Govern per un termini inferior a un any per tal
d'anticipar la presumible recaptació dels seus propis drets
als ajuntaments de les Illes Balears que hagin delegat en el Govern
la gestió recaptadora dels seus ingressos no es computaran
a l'efecte del límit previst en l'apartat anterior.
3. S'autoritza el Govern perquè,
a proposta del conseller d'Economia i Hisenda, emeti deute públic
o concerti operacions de crèdit, determinant les característiques
d'uns o altres amb la limitació de no incrementar el saldo
viu de l'endeutament al tancament de l'exercici respecte del saldo
viu a dia 1 de gener de 1999.
Aquest límit serà efectiu al final
de l’exercici i es podrà sobrepassar al llarg d’aquest
amb l’autorització prèvia del conseller d’Economia
i Hisenda segons l’evolució real dels pagaments i dels
ingressos durant l’execució del pressupost.
4. S'autoritza la concertació d'operacions
d'endeutament a llarg termini fins a un import equivalent al dels
deutes pendents de cobrament derivats de liquidacions emeses per
la Conselleria d'Economia i Hisenda en aplicació de la
Llei 12/1991, de 20 de desembre, reguladora de l'impost sobre
instal·lacions que incideixin en el medi ambient.
S'autoritza el Govern perquè, a proposta
del conseller d'Economia i Hisenda, en determini les característiques.
Un cop notificada la sentència del Tribunal
Constitucional que resolgui el recurs de inconstitucionalitat
contra la Llei 12/1991, reguladora de l’impost sobre instalacions
que incideixin en el medi ambient, l’import de les operacions
d’endeutament que es poguessin autoritzar en l’exercisi corrent
i anteriors es dedicarà a finançar la disminució
de contrets liquids que pugui derivar-se del sentit de la sentència.
En la quantia que no s’hagi de destinar a aquesta finalitat, s’autoritza
el Consell de Govern a amortitzar l’endeutament concertat o a
finançar obligacions d’exercicis futurs de la Comunitat
Autònoma; en aquest darrer supòsit, prèvia
l’oportuna generació de crèdits pressupostaris,
un cop imputats al pressupost els ingressos extrapressupostaris
derivats de l’esmentat endeutament.
5. L'endeutament s'ha de realitzar d'acord
amb els requisits i les condicions assenyalades en l'article 62
de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears i en l'article 14
de la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament
de les comunitats autònomes.
6. La intervenció de fedatari públic
només serà preceptiva quan així ho disposi
expressament la legislació aplicable. En tot cas, no serà
preceptiva per a les operacions d'apel·lació al crèdit
privat, ni per a operacions amb pagarés.
Article 16. Tributs
1. S’augmenten pel 1999 els tipus de gravamen
de quantia fixa de les taxes, dels tributs i de la resta de les
prestacions patrimonials de caràcter públic pròpies
de la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
fins a la quantitat que resulti d’aplicar a la quantitat exigida
el 1998 el coeficient de l’1,8 %.
Per als tributs propis, si la quantitat que resulta
d’aquesta operació donàs cèntims, s’arrodoniria
a la baixa si els cèntims no arribassin a cinquanta, i
a l’alça, en un altre cas.
Per a les taxes, la quantitat que resulti d’aquesta
operació s’arrodonirà a múltiples de 5 pessetes,
per excés o per defecte, en funció de que el resultat
sigui més pròxim a un o a un altre múltiple.
Es consideren tipus fixos aquells que no es determinen
per un percentatge de la base o aquells que no es valoren en unitats
monetàries. Les quotes tributaries de les taxes que es
determinin per un percentatge de la base, també s’arrodoniran
a múltiples de 5 pessetes, tal com es determina en el paràgraf
anterior.
2. S’exceptuen de l’increment de l’apartat
anterior les taxes que s’haguessin actualitzat per normes aprobades
el 1998.
Títol VI.
De la intervenció, del control financer
i de la comptabilitat
Article 17. Tancament del pressupost
Els pressuposts per a l'exercici del 1999 es
tancaran, pel que fa al reconeixement dels drets i de les obligacions,
el 31 de desembre del 1999.
D'acord amb el que disposa l'article 96.1 de
la Llei de finances esmentada, quedaran integrats dins el Compte
de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les
Illes Balears els comptes de les entitats autònomes que
siguin incloses dins els pressuposts generals de la Comunitat
Autònoma com a seccions pressupostàries.
Títol VII.
Relacions institucionals
Article 18
La documentació que trimestralment el
Govern ha de trametre al Parlament de les Illes Balears, segons
el que disposa l'article 103 de la Llei de finances esmentada,
s'ha d’acomplir en el segon mes de cada trimestre.
Disposició addicional primera
Es modifica la redacció del primer paràgraf
de l’article 26.1 de la Llei 10/1987, de 29 de desembre, de pressuposts
generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
pel 1988, que esdevindrà la següent:
"Per acord del Consell de Govern, a proposta
del conseller d’Economia i Hisenda amb l’informe previ de la Intervenció
General, es podrà limitar la fiscalització prèvia
de determinades despeses de cadascuna de les conselleries, centres,
depèndencies o organismes a la comprovació exclusiva
dels aspectes següents:"
Disposició addicional segona
Els costs de personal funcionari docent i no
docent i contractat docent de la Universitat té l’especificació
següent per a la Universitat de les Illes Balears, en milers
de pessetes, sense incloure-hi triennis, seguretat social ni les
partides que, en aplicació del Reial Decret 1558/1986,
de 28 de juny, i disposicions que el desenvolupen, s’incorporin
al pressupost de la Universitat, procedent de les institucions
sanitàries corresponents, per finançar les retribucions
de les places vinculades. En aquest sentit, la Universitat de
les Illes Balears podrà ampliar-ne els crèdits de
capítol I, fins a les quantitats assenyalades:
Universitat (UIB)
Personal docent funcionari i contractat: 2.957.318
Personal no docent funcionari: 564.015
Disposició addicional tercera
1. Els centres docents públics
no universitaris gaudiran d'autonomia en la seva gestió
econòmica en els termes que s'estableixen en els apartats
següents.
2.1. La Conselleria d'Educació,
Cultura i Esports dins el darrer trimestre de cada any assignarà
els imports anuals que corresponen a cada centre docent públic
en concepte de les seves despeses de funcionament.
Els esmentats imports seran lliurats als centres,
amb la periodicitat que es determini, i tindran la consideració
de pagaments en ferm, amb càrrec al capítol 2 de
l'estat de despeses de la secció pressupostària
indicada.
2.2. Els ingressos que els centres recaptin
com a conseqüència de la prestació de serveis
distints dels gravats per les taxes acadèmiques, així
com els que es produeixin per legats, donacions i venda de béns,
podran ser aplicats a les seves despeses de funcionament.
3. Correspondrà al consell escolar
de cada centre aprovar l'aplicació dels ingressos als quals
fa referència el punt dos de l'apartat anterior, a les
despeses de funcionament del centre.
4.1. Els centres docents públics
no universitaris hauran de retre comptes de la seva gestió
davant la Conselleria d'Educació, Cultura i Esports. A
aquests efectes, els comptes de gestió dels centres hauran
d’incloure tots els fons rebuts amb càrrec als pressuposts
generals de la CAIB per a despeses de funcionament; els ingressos
obtinguts d'acord amb el que s'indica a l'apartat 2.2 d'aquesta
disposició addicional; de les despeses realitzades amb
càrrec a ambdues fonts anteriors i del romanent que en
resulti.
4.2. La Conselleria d'Economia i Hisenda
determinarà l'estructura de l'esmentat compte, així
com la periodicitat d'acord amb la qual s'haurà de retre,
i el seu reflex a la comptabilitat pressupostària de la
CAIB.
Als efectes del que s'ha indicat en el paràgraf
anterior, l'import total dels ingressos esmentats a l'apartat
2.2 serà objecte d'aplicació al Pressupost d'Ingressos
de la CAIB mitjançant compensació formal, prèvia
tramitació del corresponent expedient de Generació
de crèdits.
5. La justificació del compte de
gestió al qual fa referència l'article anterior
podrà tenir lloc mitjançant una certificació
del Consell Escolar sobre l'aplicació donada a la totalitat
dels recursos dels quals ha disposat cada centre. L'esmentada
certificació substituirà els corresponents justificants
originals, els quals quedaran a disposició dels òrgans
de control intern i extern competents, per tal de poder dur a
terme les comprovacions que correspongui d'acord amb l'àmbit
de les seves competències respectives.
6. Els romanents dels fons percebuts pels
centres, reflectits en els seus comptes de gestió, tal
i com s'indica en el paràgraf primer de l'article anterior,
i que procedeixin dels lliuraments tramesos als esmentats centres
conforme al procediment previst en aquesta Llei, o dels ingressos
que hagin recaptat per qualsevol concepte, sempre que es tracti
de les taxes acadèmiques, no seran objecte de reintegrament,
formaran part del compte de tresoreria de cada centre docent,
no formaran part del Compte de Tresoreria de la CAIB i quedaran
a disposició de cada centre per tal de ser aplicats al
pressuposts de despeses de l’exercici següent.
7. Es faculta el conseller d'Economia
i Hisenda perquè dicti les disposicions necessàries
per desplegar el procediment previst en aquesta disposició
addicional.
Disposició derogatòria primera
Queda derogat l’article 18.4 de la Llei 10/1997,
de 23 de desembre.
Disposició derogatòria segona
Queden derogades totes les disposicions de categoria
igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta Llei.
Disposició final primera
S'autoritza el Govern perquè, a proposta
del conseller d'Economia i Hisenda, dicti les disposicions necessàries
per al desenvolupament i l'exercici de tot el que es preveu en
aquesta llei.
Disposició final segona
Aquesta llei començarà a vigir
una vegada publicada en el Butlletí Oficial de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears, dia 1 de gener de 1999.
Palma,
EL PRESIDENT
Jaume Matas i Palou
El conseller d'Economia i Hisenda
Antoni Rami Alós